Sign In

Blog bureau opstarten

Een uitzendbureau starten, hoe doe ik dat?
Startende uitzendondernemster deelt haar ervaring.

Mijn naam is Esmeralda van Santen, voor degene die mij nog niet kennen.
Sinds begin september 2017, nu een half jaar geleden, heb ik mijn eigen uitzendbureau. Bij het opstarten van een uitzendbureau komt meer kijken dan een inschrijving bij de KvK. Het opbouwen van een netwerk, het ontwikkelen van een eigen visie: dit is slechts een kleine greep uit de talloze werkzaamheden en zaken die geregeld moeten worden. Na de afgelopen periode sta ik echter nog steeds open voor alle nieuwe uitdagingen, successen en ongetwijfeld ook tegenslagen. Graag wil ik mijn ervaringen met jullie delen.

Voorbereiding
Het ontwikkelen van een eigen visie is één ding. Maar je moet het ook nog uitvoeren en niet iedereen wil en kan op dezelfde manier werken. Het vergt geduld om de juiste mensen te vinden die jouw visie volgen.
Voor ik mijn bedrijf inschreef bij de KvK heb ik veel voorbereidingen getroffen met het opzetten van een goede administratie, een korte en lange termijn planning en een betrouwbare backoffice. Dit scheelde enorm veel tijd tijdens de start. Ik ben gestart vanuit een uitkeringspositie. Het UWV heeft mij geholpen met het opstarten van een eigen bedrijf. Doordat ik kon vertrouwen op een standaard maandelijks inkomen, was het financiële aspect geen al te zwaar issue.

Ook het afsluiten van verzekeringen is erg belangrijk als starter. Denk hierbij aan aansprakelijkheid-, rechtsbijstand- en arbeidsongeschiktheidsverzekering. In het tijdperk waarin wij leven is de veiligheid van je website en online gegevens belangrijk. Steeds meer zaken worden digitaal geregeld en als iemand slechte bedoelingen heeft is dit bij uitstek de manier om jouw bedrijf onderuit te halen.

Er verandert veel op het gebied van wet- en regelgeving. Ik werk samen met Paytra, die voor mij de backoffice doet. Zij zijn altijd op de hoogte van de recente regels, ontzettend klantvriendelijk en transparant. Samen groeien is bij hen zeker van toepassing.
Zie de link omtrent deze samenwerking op : https://drive.google.com/file/d/1kypk9t6GtFLHbWk-Yw9Q5IBFKzDX6rzz/view

Netwerk
Vanuit mijn werkzaamheden bij diverse uitzendbureaus heb ik de laatste jaren een netwerk opgebouwd. Naamsbekendheid moet je echter vanaf het begin opbouwen als je voor jezelf begint. En dit heeft tijd nodig. Zelfs meer dan zes maanden, blijkt nu. Het zou zomaar jaren kunnen duren voor er een langdurig samenwerkingsverband met een opdrachtgever ontstaat.

Kandidaten
Ik heb veel nieuwe mensen leren kennen en leuke gesprekken gehad. Het vinden van de juiste mensen blijft toch lastig. Natuurlijk zijn er de vacaturebanken, maar het aanbod is groter dan dat. Het mooiste is als mensen je weten te vinden via je eigen site, of via aanbevelingen van wederzijdse bekenden. Referenties zijn daarin ontzettend belangrijk. Maak dus gebruik van de al opgebouwde contacten om deze te krijgen.

Iedereen zoekt mensen met de juiste instelling, die eerlijk en hard willen werken. Het is daarom belangrijk verder te kijken dan het cv of de functieomschrijving. Wie is de persoon daarachter? Wat is zijn/haar passie en motivatie?
Zo kun je de kracht van mensen ten volle benutten.
Omdat ik bij lange na niet het enige bureau ben dat de kandidaten benadert, moet ik mijn best doen om hen ervan te overtuigen dat ik echt voor ze wil gaan. Dat ik terug zal bellen, dat ik me aan de wet- en regelgeving houd en dat ik hun cv niet willekeurig naar allerlei bedrijven zal sturen. Door mezelf te zijn en me aan deze afspraken te houden, kan ik opvallen tussen mijn concurrenten. De ophanden zijnde AVG-wetgeving zal de aanpak hierin ook veranderen, omdat er dan o.a. met toestemming van de kandidaat gewerkt moet worden.

Bedrijven
Veel bedrijven zijn op zoek naar technisch personeel. De meeste van deze bedrijven werken echter al samen met andere uitzendbureaus en staan niet open voor een nieuwe samenwerking. Het kan dan werken om niet direct op een gesprek aan te sturen, maar aan te bieden cv’s te mailen met de vraag om een afspraak te maken als deze bevallen. Hierbij geldt dat het beter werkt om gerichte kandidaten te zoeken dan om willekeurig een aantal cv’s op te sturen.

Tips en trics
Er zijn op de markt erg veel kansen en mogelijkheden. Het gevaar is dan dat je de focus verliest. Blijf bij de branche waar toekomst in zit en waar je verstand van hebt.

Je hoeft niet altijd alles te factureren. Soms levert een wederdienst meer op, zoals je naam laten vallen, aanbevelingen. Zorg dat men ambassadeur voor je wordt. Dat betaalt zich op de lange termijn meer terug dan dat ene concrete bedrag.

Het is ontzettend spannend, maar ook een uitdaging om achter je eigen visie te (blijven) staan. Dat vind ik soms erg lastig. Gelukkig merk ik dat je na verloop van tijd een kring van mensen opbouwt om je heen die willen helpen. Dat is de kracht van samenwerken, gunnen en delen.

De vrijheid van mijn werk zelf inplannen is fijn, maar ook een valkuil. Je moet jezelf aan het werk zetten, dat is niet altijd makkelijk. Gelukkig kan ik daarover altijd sparren met mijn partner, die vaak weer met heel andere, handige oplossingen komt dan ikzelf.

Ondanks de valkuilen en tegenslagen, zal ik niet klagen. Ik heb al meer gerealiseerd dan ik op voorhand had ingeschat. Als ik op deze manier doorga, heb ik een goed gevoel voor de toekomst.
Wellicht samen met jou! Zoek je een persoonlijk bureau dat met je meedenkt? Als kandidaat of als bedrijf? Schroom niet om contact op te nemen!

Esmeralda van Santen